Skip to content

Før samtalen med statsministeren

09/03/2010

Fredag 5.mars ble en uforglemmelig dag i mitt hittil passe lange gründerliv. Fem bloggere var invitert til statsminister Jens Stoltenbergs (@jensstoltenberg) kontor, og jeg var en av dem. Det er jeg kjempestolt over! Fra invitasjonen kom på telefon (og som jeg først trodde var noen venner som tullet med meg) til vi fem fant hverandre på Twitter tok det noen timer. Denne bloggposten er ikke faglig, mer om tanker, handlinger og funderinger før møtet skulle starte. Hva mine hjertesaker er og på en måte ble til, kommer på neste bloggpost.


Denne prosessen om hvordan vi fant hverandre på Twitter,  fikk vi vite de hadde fulgt med på. De hadde ikke fortalt oss hvilke andre som var invitert, så da var det for oss alle en naturlig ting å tvitre litt for å tilfredstille vår nysgjerrighet.. Og vi fant hverandre: Knut Johanessen@voxpopulinor)som har en usedvanlig bra politisk blogg, Bente Kalsnes (@benteka) som er en klok kommunikasjonsrådgiver i Origo, Ingunn Kjøl Wiig (@ingwii) en fantastisk engasjert lektor ved Sandvika vgs og som brenner for digital kompetanse og grunnlegger av Del og Bruk og Børge A.Roum (@forteller) en student med fremtidsvisjoner og kunnskap om vår samfunnsmessige digitale hverdag og fremtid.

Bente Kalsnes, Knut Johanessen, Jens Stoltenberg, Ingunn Kjøl Wiig, Børge A. Roum og meg, Céline Thommesen.

Foto: Thor Benjamin Brekken, nettavisen.no


På Facebook, som er et annet kommersielt nettsted der snart hele Norge har sin profil, la jeg også ut hva som skulle skje. Det erveldig hyggelig at venner og ukjente engasjerer seg og dette gir inspirasjon! Tusen takk:)


Vi avtalte kaffedrikking kl. 11:00 på Stockfleths og visste ikke helt hvordan «alle av oss» så ut. Klokken 11:45 skulle vi møte i mottakelsen. Vi smilte bredere enn solen, så det var sikkert derfor vi uten utfordringer fant hverandre raskt. Etter en rask gjennomgang av hva alle hadde på hjertet foran statsministerbesøket vårt, var vi enige om at vi synes det var svært hyggelig, spennende, inspirerende og ikke minst gøy denne uformelle samtalen som ventet oss. Alle hadde fått beskjed om hvilke spørsmål som var ønsket besvart og fortalt om, og alle var blitt gitt sine minutter til rådighet og deretter skulle resten av tiden brukes «åpent», tenkte flere av oss høyt.

Nede i mottakelsen der statsministeren har kontor, ble vi alle bedt om legitimasjon og vi ventet til vi ble hentet og vist opp til 15.etasje. Vi presset oss litt ulikt inn i heiser og mottoet var samstemt at alle skal med. Utenfor inngangen til statsministerens kontor, tvitret jeg ut følgende bilde:

Vi hang av oss jakker og kåper, ble fulgt av egen vakt til toalettet og myste litt på en stor samling bøker som så godt brukt ut, da det var politiske bøker, sitatbøker, biografier og oppslagsverk. Hyllene var i furu og var slike «lagerreoler» som finnes rundt om i de norske hjem. Bøkene inviterte til å bli brukt, og det kommenterte flere av oss til hverandre med nikk og smil.

Utenfor selve møterommet fortalte Sindre Fossum Beyer (@sindre) at alle møtegjester pleide å legge fra seg mobiltelefoner på en hylle som var strategisk plassert. Vi – som er elsker våre digitale verk- og leketøy og sosiale medier – vi kunne jo ikke legge telefonene UTENFOR! Hallo:) Derfor gikk vi pent inn og hilste på de som skulle være tilstede på møtet sammen med statsministeren, og knipset med kameraene våre med stor iver. Statsministeren hadde tross alt ikke kommet inn på møterommet enda. Selv tilbud om kaffe, mineralvann og frukt – vi satt oss ikke ned. Både fordi jeg tipper vi var spente og ville forevige denne stunden.

Utsikt fra møterommet på statsministerens kontor. Jens Stoltenberg med sine har 2,5 etasjer til disposisjon.

Notatene som lå klart der statsminsteren skulle sitte.


Jeg satt absolutt nærme Jens Stoltenberg, og ved siden av meg på min venstre hånd satt en engasjert og kunnskapsrik Sindre Fossum Beyer.

Dette var de «følsomme» og mindre faglige eller politiske bloggposttanker foran møtet som ventet oss. Statsministeren var meget hyggelig, genuint interessert, og engasjert i hva vi hadde på hjertet og ikke minst hva vi mente om regjeringens bruk i dag og i fremtiden på sosiale medier og om hva vi mente om regjeringens ansvar, muligheter og kunnskaper om digitale muligheter, regelverk og teknologiske fremskritt vi mener må på plass i norsk samfunn. Sindre Fossum Beyer er virkelig en kapasitet og en klok mann. Hans tilstedeværelse, innspill og tilbakemeldinger underveis  var en god og naturlig ressurs på møtet.

Håper du følger med videre på bloggen, da jeg vil fortelle og utdype det jeg fortalte om «Digital næringssekk«, Gründerportal, Næringslivskvotering inn i offentlig sektor, Kvinnegründertanker og om hvordan jeg ser for meg regjeringens bruk av sosiale medier i fremtiden. Alle kommentarer som kom inn på bloggposten: Statsministeren inviterer bloggere med spørsmål om du hadde noe du vil jeg skal spørre statsministeren om? – disse har blitt lest ser det ut som, for Jens Stoltenberg kommenterte på blogginnlegget selv i sted. Men, alle dere som IKKE turde å ha navnet deres på trykk – dere som sendte sms, eposter og dm på Twitter – dere skal jeg ta for meg i en egen bloggpost senere! Jeg skal ikke fortelle hvem dere er, men det at så mange FRYKTER konsekvenser, ift Innovasjon Norge, offentlige organer som Etablerersentre, Gründersentre o.l og er redd for at videre evnt. støtteordninger faller bort dersom dere forteller….er rett og slett SKREMMENDE!


Tusen takk for at du ville lese om hvordan det føltes i dagene og timene før møtet på statsministerens kontor og jeg håper du har lyst til å legge igjen en kommentar. Det inspirerer (sammen med statistikken over hvor mange som leser og videresender, lenker, tvitrer om bloggen.) En kommentar er på mange måter et «Hei, jeg har sett eller hørt deg». Kommer du med konstruktive tilbakemeldinger, blir jeg veldig glad også!



8 kommentarer leave one →
  1. ingebrigtdalseg permalink
    09/03/2010 15:22

    Hei på deg
    Jaggu ser jeg du skriver at Ubåten min kom frem til tops;))artigt
    Du verden så god du er, kjempeflink.
    Du har nokk en minne for livet der som du vil ha i hjertet ditt
    Takk for at jeg fikk være med på din ferd

    hilsen

    ingebrigt

    • 10/03/2010 13:56

      Hei Ingebrigt:)
      Det jeg mente med ubåt-frustrasjonen din – var at jeg vet at statsminsiteren har lest bloggen (eller noen av hans medarbeidere har..) De fortalte at de fulgte med nøye på de ulike kanalene om hva vi gjorde på sosiale medier og da MÅ de jo ha oppdaget deg og ubåten, tenker jeg. Og det får vi nå se om de engasjerer seg i eller ikke i forhold til dine håp. Tusen takk for at du kommenterte og takket, Ingebrigt!

  2. Gründer permalink
    09/03/2010 18:32

    «Det ska du ha» … ikke mange har så kort ledetid som deg, fra idé til gjennomføring og positiv oppmerksomhet, enten det gjelder hotell, sosiale medier eller hva det skulle være.

    Veldig bra!

    • 10/03/2010 14:10

      Heisann:)
      Tusen takk for komplimentet, Per Øyvind. Det varmet:) Prøver å bruke værekraften min så godt jeg kan..

  3. Sidsel permalink
    12/03/2010 14:56

    Tanten din i Tananger er jamen stolt av deg. Statsministerens kontor – hm! Ikke verst.
    Stå på med dine kreative ideer!

    • 27/03/2010 11:35

      Kjære tante Sidsel:)
      Det var et svært hyggelig møte hos statsministeren. Jeg hilste selvsagt fra deg, og halve slekta:) Skal fortelle deg mer når vi møtes. Noe av det jeg har blitt mest imponert over ift møtet der, det var den genuine tilstedeværelsen jeg (og de andre) følte han hadde. Rent faglig så var det en inspirerende, spennende og engasjerende dag. Er superstolt for å ha fått en mulighet til å presentere noe av det jeg brenner for -for selveste Jens:)

Trackbacks

  1. En prat med Jens Stoltenberg om sosiale medier – børge forteller om livet
  2. Hvordan statsministeren bruker sosiale medier

Legg igjen en kommentar

