Skip to content

Hvordan få flere unge til å etablere bedrift på mindre steder?

25/02/2010

Langsiktig bør entreprenørskap, næringspolitikk, samfunnsøkonomi og ledertrening implementeres som en av grunnpilarene i skole- og barnehagesektoren. Et bærekraftig samfunn kan ikke leve uten inntekter og overskudd fra det private næringsliv.

Først og fremst må ungt entreprenørskap bli til basiskunnskap for elever, lærere, ansatte og ledelse på skoler og i barnehager. Det er et gigantisk gap mellom vilje, evne og muligheter for tilgang på reell næringspolitisk innsikt og relaterte kunnskapsbaser.

Mattematikk må like mye handle om hvordan man lærer om sparing, forbruk, lån, avbetaling og hvordan en skaper en økonomi med vekst. Norsken må like mue være evnen til presentasjonsteknikker, filosofi, taleteknikk, ordforråd, etikk og budskapsformidling.

Jeg ønsker sterk økning i stalige midler for tvungen lærerkompetanse, økte lærerlønninger, tilgang på ekstra kompetanse/videreutvikling og ekstrem hyppig bruk av eksterne foredragsholdere og faglig tilgjengelighet med tanke på næringsinspirasjon, samfunnsøkonomiforståelse og bedriftsøkonomi. Kortsiktig fordi de fleste av oss ikke har vokst opp med dagens muligheter til samme type kunnskap like lett, så må det opprettes bedre flyt av kunnskap på tvers av regioner, fylker, sektorer, for privatpersoner og offentlige ansatte og for alle typer næring.

I min verden tror jeg på et gigantisk statlig enhetlig nettsted, som har kunnskap, kompetanse, tilbydere, fagpersoner, onlinehjelp, practical cases, videostreaming, studieplaner, fagplaner og det man trenger for å lære om entreprenørskap, næringspolitikk, samfunnsøkonomi. Alt på et sted. Om det er realistisk at så mye data kan samles, med god nok infrastruktur, sikkerhet etc etc som jeg ønsker – antakeligvis ikke. Mulig er mengden data, kapasitet, ressurser for gjennomføring og tidsrammer så fjernt fra realisme som det er å tro at julenissen kommer. Kanskje er løsningen og bygge opp nettstedet med den teknologien som ligger der i dag, og få landets fremste (eller verdens beste) geeker til å løse dette. For det er noe jeg ikke kan nok om. Jeg bare har en idé.

Jeg mærer (les maser) om dette nettstedet fordi jeg tror det er essensielt i entreprenørskap. Tilgangen på mennesker med samme interesser, mer erfaring enn deg, kvalitetsmessig og reell kompetanse, finnes sjelden alt sammen i en bygd. Lærerkreftene har ikke nok kompetanse, og det hender den kompetansen de har er utdatert. Verden endres i raskt tempo, og jeg tror kun på en digital løsning som det beste verktøy for de unge gründere rundt om på mindre steder. Vi er altfor få som holder praktiske og reelle foredrag og kurs for de som involveres i ungt entreprenørskap. Mange lærere mangler reell kompetanse og erfaring. De mangler grunnleggende datakunnskaper og praktisk bruk av internett. Ressursene de har til rådighet er for små til å tiltrekke seg gode nok krefter.

Kortversjonen:

  1. Økte ressurser til lærerutdannelse og videreutdannelse.
  2. Entreprenørskap som fag på lærerskolen og barnehageutdanningen
  3. Implementering av entreprenørskap, næringspolitikk, samfunnsøkonomi og lederutvikling i alle ledd. (også hos politikere)
  4. Nettsted for entreprenørskap, der alt fra registrering i Brønnøysundsregistrene, virituelle modeller kan settes opp, skjemaer kan hentes, fylles ut og kunnskap lastes opp og ned. Online faglig bistand hele døgnet.
  5. Fokus og forskning på hva internett kan bidra til for å skape de nettverk som ikke kanskje eksisterer på mindre steder. Tilhørighet og forståelse er viktig.
  6. Opplæring av lokalpolitikere og næringslivforeninger hva de kan bidra med for de yngste entreprenørene. Gi eksempler, gi plass, gi støtte og råd.

Denne bloggposten merker jeg kan både finspikkes, utdypes og sikkert evalueres i eget hode mange, mange ganger. Jeg mener noe  – men, påstår ikke at opptil flere av punktene verken kan gjennomføres eller er smarte. Det er mulig fordi jeg er gründer og ikke politiker? Selv om mange gründere kunne vært bedre politikere enn motsatt. Det er klart jeg har tro på min rase!

– og du:  jeg blir glad dersom du legger igjen en kommentar!

Takk for at du ville lese dene bloggposten.

Reklamer
10 kommentarer leave one →
  1. 26/02/2010 08:51

    Flott innlegg!

    Som du vet har jeg jobbet en del med Ungt Entreprenørskap da jeg leder stiftelsen Det Norske Mentorprogrammet i Norge. Jeg er helt enig i at det må være et økt fokus på lærerstanden i Norge på dette med gründervirksomhet. For hvis ikke lærerne skjønner det, hvordan skal elevene gjøre det?

    Jeg fikk en forespørsel fra en lærer i Ungt Entrenørskap for et par måneder siden: «Kristian, du hjelper flere av disse bedriftene med mentorer fra næringslivet. Hva med meg som lærer? Jeg kunne også godt tenke meg input og lære mer fra næringslivet.»

    Jeg har tro på en integrasjon mellom skoleverket og næringslivet. Jeg vet at Sverige og Danmark tenker mye mer på dette enn Norge. Og det er VIRKELIG noe vi burde la oss inspirere oss av.

    Kristian

    • 26/02/2010 09:59

      Hei Kristian:)
      Takk! Kloke ord fra klok mann! Jeg er absolutt enig med deg. Det jeg også merker når jeg er rundt på skolene eller holder kurs for dem, så er tilbakemeldingene fra både lærere og elever alltid at dette synes de at de kan alt for lite om, de ønsker mer ressurser til eksterne foredragsholdere og inspiratorer fra næringslivet. Og nettopp her ligger nøkkelen – tar du noen ut fra næringslivet helt for å putte dem inn i entreprenørskapsopplæringen, mister vi den dynamiske kunnskapsformidlingen i hvordan markedet er til enhver tid. Men, derimot å inngå kontrakt med f.eks deg i et gitt antall timer pr uke gjennom et helt år er genialt. For du må jo ikke miste realtimekunnskapene dine:)

      En ressursbank av mentorer, foredragsholdere og strukturer/systemer vil selvsagt koste staten skjorta. Ingen av oss har gått lærerskolen og har pedagogikk, men det betyr ikke at vi er uvillige til å gå igjennom et pedagogisk intensivt kurs på forhånd for å kunne ivareta og kvalitetssikre metodikk, pedagogikk og det norske skolevesenets standard for kvalitet, etikk og mål. Så la oss anta at mentorer, foredragsholdere og andre bidragsgivere fra næringslivet hadde klart det, så gjenstår det bare «betaling».

      Investeringen og konsekvensene ved stor økning av næringslivets bidragsytere i norsk skole vil gi lærere og ledelse mer kompetanser fordi de mangler det (kall det gjerne etterutdanning). Slik jeg oppfatter situasjonen så stjeler man ikke stillingsprosenter fra noen av de «vanlige» ansatte – lærerkrefter trengs. Kostnaden er med andre ord en investering og føres vel annerledes opp i skolevesenet også, slik det gjør for oss? Etterutdanning av lærere samtidig som man utdanner elevene… Høres veldig win-win-win ut…

      For å få et bredt spekter og mange nok gode næringslivskrefter til å delta, spesielt på bygdene og de mindre stedene, så vil det være vesentlig å ha tilgang til en «omreisende tropp» som dro land og strand rundt. I tillegg til den databasen jeg ønsker meg… Den kulturelle skolesekk (eller gyldne spaserstokk) eller riksteatrene er implementert i offentlig sektor i dag. Kunne vært en slags «Den digitale næringssekk…» Data/internett som verktøy og kunnskapsbase, tilgangen på menneskene som formidler (mentor, næringsliv, eksterne krefter) og fremtidens beste næringslivsdeltakere som mål.

      Ikke minst burde politikere også få tettet igjen det behovet for digital næringsopplæring snart. Kunnskapsgapet er der. Vi ser de sulter, mens vi hører de vurdere hvorvidt de kan komme til pensjonsalderen uten å vite hvordan man tygger og fordøyer – og håpe at den næringen de får i seg holder for dem. At ingen ser de mangler ram og hub samt passord til verden i dag og i morgen.

      Det står en hel haug ernæringskonsulenter på skolenes trapp og banker. Med seg har de kabler og bredbånd. Slikt blir det et godt norsk måltid av – som etterhvert kan eksporteres videre.

      Det ble et langt svar. Kjenner temaet engasjerer heftig. Takk for at du engasjerte deg akkurat her på bloggen min også. Og takk for at du er en ressurs for Det Norske Mentorprogrammet og skolesektoren fortsatt!! Tipper vi ser mer av deg i fremtiden. Håper det:)

      • 01/03/2010 15:19

        Ernæring kommer herved!!! Bra jeg er glad i stå på kjøkkenet.

        Veldig enig i alt du sier. Investeringen vil være liten i forhold til hvilket utbytte man får. Jeg er også stadig imponert over hvor stor interesse det er fra næringslivet i å stille opp i våre mentorprogrammer. Og det helt gratis. Ja, du leste riktig. De bidrar villig med sin tid til programmet og de unge menneskene, fordi de ser nytten, og de får noe ut av det personlig. Inspirasjon fra unge mennesker, i tillegg til at de får faglige kurs av oss på hvordan være mentor.

        Jeg har startet opp et par firmaer og opplevd både stor suksess og de tøffe nedturene. Næringslivet sitter på unik kompetanse. Skoleverket sitter på unik kompetanse. Ja takk, begge deler. Det er åpenbart. La oss gjøre det digitalt. La oss gjøre det personlig. La det bli en helhetstankegang. Blir spennende om noen i de riktige stillingene klarer å ta tak i dette.

        Vi får gjøre hver vår del. Jeg prøver å utvide Det Norske Mentorprogrammet til nye områder nå, så får vi se hvordan det mottas.

  2. 26/02/2010 10:50

    Flott innlegg og gode ideer!! Jeg likte ideen om den digitale næringsekk!

    Som beboer i bygd ser jeg godt hvordan det kan være vanskelig å søke kompetanse hvis den ikke er tilgjengelig på nett. Her har kommunen tilbud om Etablererskolen for de som ønsker det, men utover dette er det behov for å høre fra etablerte gründere at det er mulig å starte sin egen virksomhet – ellers blir ofte ideer om ny virksomhet møtt med skepsis. Kunnskap er makt og gjør alle prosesser enklere. Jeg tror absolutt at skolen er stedet å vise fremtidige gründere hvordan en starter og driver frem en virksomhet.

    En nettportal der en kan øve seg i diverse case og skoleres i økonomi, drift og regler hadde vært utrolig bra! Kanskje kan det være en start å samle kompetansen under et nettsted? En linkside over bloggere og annet som sprer informasjon om næringsdrift?

    • 26/02/2010 11:26

      Hei Sigrid Anny:)

      Tusen takk! Navnet ble til for å illustrere hva jeg ønsket for samfunnet, men om navnet er værekraftig nok tviler jeg på:)
      Nettportal for kompetanse, cases, online hjelp og diskusjonsfora/dele erfaringer, lenker til bloggere som du sier og andre gode nettsted – tror jeg også er et viktig moment. Litt bekymringsfullt er det at ting tar så utrolig lang tid. Mange definisjoner, vedtak, forhandlinger, valgperioder og annet før tiltak og reformer settes i gang. Så god tid mener jeg ikke at vi har. Utviklingen har akselrert til å ligge lysår foran skolesektor og barnehagesektor. Det er for lenge å vente til dagens studenter har vingene over hele samfunnet.

      De unge som vokser opp i dag, er vant til å ha og hente verden inn i sine mobiler eller laptoper. De vet hvor de skal hente kunnskap og hvem de inspireres av. Hvorvidt samfunnet kjenner viktigheten av denne kunnskapen, og hva det vil føre til endret arbeidsmoral og vilje til å delta i samfunnet… det haster. Når alle forstår hvorfor hjulet går rundt, og hvor det er smart å la det rulle… Da lever jeg vel ikke lengre..:-/ Det handler om værekraft i alle deler av livet og i samfunnet.

      Jeg er like utålmodig som enhver gründer. Artig liv.

  3. 26/02/2010 10:52

    Interessant innlegg! I full fart vil eg berre reklamere litt for handlingsplanen for entreprenørskap i utdanninga som vart lagt fram sist haust. Den er her http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/UH/Rapporter_og_planer/Entrepenorskap_09_nett.pdf

    Den nye planen er orientert særleg mot høgare utdanning, og blant tiltaka er nettopp det som går på utdanningstilbod innanfor entreprenørskap, også etterutdanning av lærarar. Norge har vore langt framme i forhold til entreprenørskap i (grunn)utdanninga (mellom anna takka vere Ungt Entreprenørskap), men vi må anstrenge oss om vi skal halde teten, for mange land satsar stort på det.

    Når det såkalte kvalifikasjonsrammeverket for høgare utdanning blir implementert (eg veit, grusomt ord, det beskriv eit sett med krav til kva innhaldet i høgare utdanning skal vere), så er entreprenørielle ferdigheiter eitt av krava. Med andre ord så vil det blir krav om at alle studentar skal ha kjennskap til entreprenørskap. Frå planen: «Kvalifikasjonsrammeverket fastslår at utdanningene på alle nivåer skal bidra til innovasjon og nyskapingskom- petanse. Universitetene og høyskolene skal innen 2012 revidere studieplanene innenfor alle fagområ- der slik at læringsutbyttet synliggjøres, blant annet med hensyn til innovasjon og nyskaping.»

    • 26/02/2010 11:56

      Hei Åsa!

      Enig:) Interessant er temaet. Og stort. Takk for nyttig lenke for meg og andre som lurer på hva regjeringen mener om og planlegger for entreprenørskap i utdanningen.

      Hvorvidt det er viktig å være i teten, eller størst på entreprenørskap er jeg i tvil om. Men, at vi vil være best og lykkes… Bli svært dyktige til entreprenørskap og næringspolitikk i alle ledd av samfunnet. Selv om mange land «satser stort på det» (som du skriver) så tenker jeg: det skulle virkelig bare mangle. Dette er ikke et tilleggsfag eller et slags valgfag, ekstra studieretning for de spesielt interesserte. Dette handler om hvordan samfunnet bygges opp i dag og i fremtiden. Kunnskapen er essensiell i alt vi gjør, ønsker og forlanger – av samfunnet, av familien og av oss selv.

      Jeg er utålmodig og ser frem til kvalifikasjonsrammeverket implementeres eller om det er annet og mer som må til. Det skjer noe – det er flott og på tide:))

  4. paalavstaal permalink
    21/03/2010 10:21

    Hva er det som gjør en bedrift, et produkt eller en tjeneste levedyktig? Vi har laget en liste med fire punkt for hvordan en kan gå fra idé til å være et foretak:

    http://paalavstaal.wordpress.com/2010/03/05/etableringsfasen/

  5. bombastus permalink
    27/03/2010 21:07

    De to programfagene Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 og 2, som i Kunnskapsløftet langt på vei erstatter de tidligere bed.øk.-fagene, har blitt populære, og har gitt en rekke elever kunnskaper om hva som skal til for å starte bedrift. Det skal vi være fornøyde med. Enda mer fornøyde skal vi være med yrkesfaglærere som bruker entreprenørskap som undervisningsmetode i hele eller deler av faget sitt, f eks på Service og samferdsel og Restaurant- og matfag.
    Det vi skal være mindre fornøyd med, er:
    1. Lærere som kjører Entreprenørskap 1 som et rent teorifag, fordi det er for mye arbeid med å hjelpe elevene å starte bedrift.
    2. Import- og agenturfirmaer som overkjører videregående skoler med tilbud på smarte produkter elevene kan presentere som sine egne, enten det gjelder paraplyer med logo, t-skjorter med påtrykk eller andre innovasjoner.

    • 28/05/2010 07:33

      Takk for kommentar! Det er selvsagt fantastisk at Entreprenørskap og bedriftsutvikling er i skolen i dag. Vi skal være fornøyde, men forte oss og videreutvikle disse fagenes innhold. På generell basis så har mange lærere INGEN egenerfaring om entreprenørskap, og skummelt mange klapper seg selv på skulderen for at i vertfall faget er på plass. Og der slutter det for manges del. Det er for små budsjetter for videreutdannelse for lærerne, usynlige budsjetter for å leie inn ekstern kompetanse, ingen god erfaringsdeling mellom UB og allerede etablerte bedrifter og for dårlig digital kunnskap blant lærerne.
      Noe som MÅ bli tatt tak i er:
      -Prissetting – for lave kalkyler og reelle sammenlignbare priser gir ingen bærekraftig kunnskap for elevene.
      -Mentortilgang og viktigheten av det.
      -Få en digital nettportal for deling og informering om næringslivet
      -Digital kompetanse
      -Budsjetter til dette viktige faget
      -Mer kunnskap om nødvendigheten og viktigheten av et privat næringsliv i vekst

      Er enig med din «mindre fornøyd liste» – enig med punkt 1. Når det gjelder punkt 2: Det er vel kun fordi punkt 1 ikke fungerer. Til import og agenturfirmaenes forsvar – det er ikke dum business og videreforedle og brande noe som andre allerede har laget…. Det er faktisk i mange tilfeller smart:) Inn med kunnskap om bærekraftig design, produksjonsmetoder og etiske rettningslinjer.

      Det er bare for oss alle å stå på videre:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: