Skip to content

Hva skal til for å lykkes med egen bedrift?

25/02/2010

På internett, i blader, aviser og bøker finnes en million artikler, råd, tips og gode råd. De florerer. Så dette er ikke noe nybrottsarbeid å skrive gründertips. Det er bare at disse har jeg skrevet selv. Nuhvel. Det er tid for å forklare mer under hvert av punktene. Slikt blir det tastetrykk av.

1: Ha noe bemerkelsesverdig å tilby markedet som aller helst er større enn du tør tro først

Hele verden kan du, og sannsynligvis har du, allerede tilgang på inn i din egen stue. Det finnes tonnevis med leverandører av noe som antakeligvis ligner på ditt produkt eller din tjeneste. Er du en av dem som virkelig finner på noe helt revolusjonerende, så rydd plass på bankkontoen og oppsøk patentkontoret sporenstreks før du får kledd av deg pysjen og pusset tennene. For oss andre som lager våre unike versjoner av lignende produkt som allerede eksisterer,  så vil det andre momenter være avgjørende hvordan og om vi når våre mål. Jeg har laget det jeg kaller den Magiske metode (<–her blir det nok en bloggpost som bør lages.. og skal sette lenken på plass når den er ferdig…)

En av de momentene jeg mener er mye mer avgjørende enn nesten alt annet (og hittil undervurdert, ikke lagt nok vekt på, lært for lite om – og for lite forsket på) er «følelsene» du putter i det du gjør, ditt produkt eller din tjeneste. Jeg tror det er her svaret på så mangt ligger. For meg som er en selvutnevnt sjefsengel, er det en selvfølgelighet å både mene og være slik. I denne påstanden min ligger gründerens pasjon, synlighet av pasjon, inderlighet, omsorg, alle kunders «omsorg og dermed støttetrang, fred og aksept. Og sannelig skrev jeg meg ikke inn i atter en ny bloggpost. Den kommer en vakker dag. Jeg er vant til å holde foredrag om dette, og fortelle med ord, bevegleser, glimtet i mine øyne og stemmen fra mitt hjerte, om dette.  Å skrive at jeg skal sette ord på -eller for den saks skyld gi deg teknikker for å måle dette, er egentlig å «lure» deg. Mer om alt dette i egen bloggpost. Basta.

Kortversjon: ha et produkt som er noe mer eller mindre enn alle andres. Har du ikke følelsene med deg, så skaff deg dem. Finn ut markedet ditt, og ta for all del med deg et av de smarte tips: tør å tenk stort. Tilintetgjør janteloven.

2: Dyrk din genuine og slitesterke pasjon og tro på produktet, tjenesten og deg selv som gründer.

Det vil komme dager der du omtrent ikke klarer å stå på bena eller legge deg ned. Du lærer garantert hvordan det er å jobbe 20 timers arbeidsdager, 7 dagers uke og ferie bare er et fjernt begrep. Du vil leve gjennom en sommer der du ikke trengte solkrem, badetøy eller solbriller. Det kan komme dager hvor postkassen er full av regninger og telefonen blir stengt. Igjen.

Du kommer mest sannsynlig til å føle at du ikke kan ta deg betalt for alt du egentlig arbeider, og du vil kunne matbutikkens tilbud på rams. For de fleste gründere må krabbe før de kan gå, og flere av oss faller flere ganger underveis før vi klarer å stå på bena og tenk hvor deilig det ville vært å fly – sånn på ordentlig…

Kortversjon: Mister du motet, helsen, økonomien, vennene, tennene og forstanden så mister du det. Velkommen i klubben. Men, vil noen takke deg for det?

3: Lei inn, ansett, ha tilgang på eller omgi deg med et lite eller stort nok kobbel av smarte og smartere mennesker enn deg selv.

Tid og økonomi er bare noen av de ressursene som avgjør hvorvidt du kan mingle på coctailparty med Petter Stordalen eller nyte skiføret med Kjell Inge, ansette stjernestudenten fra Harvard og få et regnskapskontoret til å gå tur med puddelen og vaske bilen din for å «ha noe å gjøre».  De aller fleste gründeren må begynne et sted, og det er ditt nettverk, og din evne til å oppsøke, tørre, våge og ville som kan få flere med på laget. Finn en mentor, finn minst en sparringspartner. Den som leter finner! På ditt lokale etablerersenter og hos Innovasjon Norge kryr det faktisk med ansatte, kunnskap og kapital som kan hjelpe deg. I tillegg ønsker jeg meg et nettsted, som skal bli forklart i atter en ny bloggpost. <–lenker til denne bloggposten så snart den er ferdig.

Kortversjon: Del din idé med kloke sjeler, lytt til enda klokere sjeler og kjøp deg bistand der du trenger. Du er ikke en idiot, men en gründer.

4: Opparbeid innsikt over de ulike ledd, faser og prosesser bedriften og markedet kan/skal/vil møte.

Finner du denne siden, kan du finne alt. Om ikke skole- og omsorgssektoren oppgraderer sine lærere, pedagoger, ledere, ansatte og elever straks i elementær næringspolitikk og samfunnspolitikk fra tåteflaskestadiet, så vil du være i behov av mye informasjon. Du vil trenge litt etter litt tipper jeg. For du vet ikke alt du trenger, for som regel har du ikke vært gründer før. Det er studier du kan ta, foredrag du kan delta på, nettsider som kan besøkes, gründergrupper du kan bli medlem av, nettverk som kan letes opp, nettverk du kan opprette, etablererkurs, gründerk¨rs og tro på deg selv og økonomistudier av ypperste klasse og igjen etablererkontorer og Innovasjonskontorer å besøke.

Det er eventuelt din utålmodighet og gründerlatskap, lille selvinnsikt, evne til selvbedrag og prokastnering og pågangsmot som eventuelt hindrer deg i å lære om dette. Kunnskap er nødvendig og uungåelig. Finner ikke du kunnskapen, så pleier den smertelig nok å finne deg. Som regel for sent.

5: Tid og kapital nok til å så hundre ganger så mange frø som du ante før det spirer og gror.

Du vil trenge penger, penger, penger og mer penger. Til mer enn du tror og i lengre perioder enn du tror. Tro gjerne at du kan leve på luft og gründerlykke, men det er grenser for selv slikt. Det er ikke alle bedrifter, varer og tjenester som har livets rett eller som fortjener støtte. Det er få tilbydere av heklede toalettrullholdere – og vi kan vel bare undres på hvorfor. Skal du utvikle nye oljelastesystemer, ser det pr dags dato ut som om du vil trenge penger i ekstreme mengder, men viljen og evnen til støtte og statlige overføringer kan virke enklere å få tilgang på.  Eksport og internasjonal virksomhet og innovasjon…

6: Vær nysgjerrig, se mulighetene og sett i gang med løsningene.

Tenke det, ville det og gjøre det. Ikke skyld på meg for at DU ikke lever ut din drøm, din skapertrang eller behov for å løse noen av behovene som eksisterer i vårt forbruker samfunn eller i den offentlige eller private sektor. Så lenge du er lykkelig med hvor du jobber, det du er og det du gjør – så er jeg glad på dine vegne. Ikke alle passer til å være gründere, men alle trenger å lære om det private næringsliv og næringslivspolitikk generelt. Samfunnet er avhengig av vekst og økt privat næringsvirksomhet for å få dekket de gigantiske samfunnskostnadene vi vet kommer i uoverskuelig fremtid.

7: Lytt, lær og delta i nettverk. Bygg og skap egne nettverk. Business handler om mennesker, relasjoner og følelser.

Svaret trenger ingen utdyping.

8: Hold fokus

Hva er ditt hovedprodukt, hva er det du tjener penger på for å få betalt regningene, hva generer trafikk, medieomtale eller gir god merkevarebygging og bedre omdømme…?

9: Bruk og forvent at omgivelsene aksepterer at tid og penger brukes der du er best.

Ingen mennesker kan alt, ingen mennesker klarer alt, og bedriften din er sjeldent tjent med at du skal gjøre alt selv. Deleger, deleger, deleger. Fordel ansvar, finn ressursene hos de rundt deg. Ikke er det enkelt å være multitasker og allsidig, dyktig og effektiv – og kanskje tilogmed uerstattelig…. Det smarteste tipset for overarbeidede altmuligmennesker i småbedrifter er få deg nok søvn, spis sunt, le, elsk og lev også. Meningen med livet er kjærlighet. Også for gründere.

10: Takk de som hjelper deg

Takk – enkelt men, vanskelig. Takk heller én gang for lite enn en gang for mye. Eller var det motsatt?? Jeg har erfaring med begge deler:-/

11: Husk å sove, spise, kysse og le underveis. Alle deler gjerne sammen med noen du er glad i.

Dersom du vil legge igjen en kommentar, vil jeg besvare – og bli glad for at du kommer med innspill.

Takk for at du ville lese denne bloggposten.

Advertisements
2 kommentarer leave one →
  1. Anita Wiehe permalink
    26/02/2010 08:00

    Hei Cèline ! Takk for denne inspirasjonen om Grundertanker, den gjorde meg glad og tryllet bort mine tvil på beslutning jeg tok for en måned siden. Akkurat som bestilt for meg i dag å lese denne . Sender deg masse god energi i dag ! Anita

    • 26/02/2010 08:55

      Hei Anita:)
      Så flott at bloggposten «Grundertanker» tryllet bort dine tvil – for du er akkurat i gang med din egen gründebedrift. Følger med på sosiale medier hvordan det går og synes du har fått en flott start! Så flink du er:) Det er ganske ulike motiver og ønsker som ligger bak oss gründere i hvorfor vi starter. Jeg tror det genuine ønsket om å skape og gjøre en merkbar forskjell er en fin drivkraft, og den har du! Gleder meg til gründeroppdateringer underveis!! Takk for energihilsen:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: