Skip to content

Gründertips

27/12/2009

En dag står du der og oppdager at lysten til å bli gründer er sterkere enn behovet for å la være. I ren fryd leter du på nettet, spør venner og kanskje finner denne nettsiden på din gründervei. Kanskje finner disse gründertipsene gjenklang hos akkurat deg.

Dette er mine tips, og jeg kan fortelle deg at de har blitt endret mange ganger i løpet av de 16 årene som har gått siden jeg startet «for ordentlig» for meg selv. 1994 ble selvstendig næringsdrivende, etter å ha «solgt», «gitt» og levert tjenester fra 1986.

Det er uansett hva vi gjør i livet, som menneske, arbeidstaker, arbeidssøker eller bedriftseier og leder – veien blir til mens vi flyr. Du, jeg, livet, markedet, verden er i konstant endring. Derfor er det med en håndfull fjær du skal lese disse gründertipsene. Jeg kan nemlig finne på å ville påstå at gründertipsene her, var de dårligste jeg noensinne har gitt. For er det noe vi gründere liker; så er det å være i endring, finne nye løsninger, skape noe nytt og fly like optimistisk (og klokere?) videre.

Hvis du liker dem, finner dem kloke, dårlige eller undrer deg – legg igjen en kommentar, så skal jeg svare deg så snart jeg finner anledning til det. Det handler om å skape god grobunn, eller være avskrekkende, for gründere og deg som vil vite mer om et gründerliv. Vi mange som ønsker å bidra så godt vi kan.


Takk for at du leste og kanskje deler videre disse gründertipsene.

Disse tipsene, et intervju og en tidligere bloggpost finner du også på samarbeidforalle.no, ( regjeringen.no) og kvinnovasjon.no.

Det vil bli opprettet en diskusjonsside over innholdet på kvinnovasjons facebookside.

Siden her har blitt redigert etter at jeg la den ut, grunnet overfornevnte.(25.02.10)


3 kommentarer leave one →
  1. 25/02/2010 14:43

    Tør å snakke med venner som er smartere enn deg selv når du diskuterer gründeridéer, og tør å være uenig med dem! Veldig ofte vil smartinger prøve å skyte ned gode idéer, men da vet du hvilken motforestillinger du vil møte og finner gode svar.. 😉

    • 26/02/2010 09:01

      Hei:)
      Her er du inne på noe svært viktig. Jeg beskriver vel det i det ene punktet – om det å omgi seg med et kobbel av smarte og smartere mennesker i seg selv – og det å finne eller skape nettverk. Det å ha en mentor, finne en sparringspartner som du sier tør å gi konstruktive tilbakemeldinger og som tør å stille deg motspørsmål er avgjørende for de aller fleste. Lytte, dele, delta – skape:) Takk for innspillet som jeg hper grüdnere får med seg!

  2. Heidi permalink
    27/02/2010 14:06

    Flotte gründer refleksjoner. Kjenner meg igjen i at disse rådene nytter. si pytt pytt til dem som elsker å formane om alle begrensningene og umulighetene. Gå etter dem som vil:-)Heidi http://www.b-p.no

Legg igjen en kommentar

